Welkom

Op deze pagina vind je inspirerende interviews met leerlingen, (G)MR-leden en anderen die zich inzetten voor een betere school. Hoe is het om in de (G)MR te zitten? Welke ideeën hebben leerlingen om het onderwijs en de sfeer op school te verbeteren? Lees hun verhalen en ontdek hoe jij zelf mee kunt denken en invloed kunt hebben op wat er gebeurt binnen de school!

Kim Ferramola: 'Elke stem moet worden gehoord!'

"Mijn eerste levensjaren heb ik in het buitenland gewoond. Ik heb een Italiaanse vader en wij woonden in Noorwegen. Toen ik 7 jaar was, verhuisden wij naar Nederland. Ik kwam op een basisschool terecht, maar sprak op dat moment nog nauwelijks Nederlands. En ik had een 'raar' accent. Daar werd ik veel om gepest. Op die school kreeg ik helaas geen extra taalhulp. Toen ik eenmaal op de middelbare school zat, had ik eigenlijk recht op zo’n pasje, voor leerlingen die korter dan vijf jaar in Nederland wonen. Met dat pasje krijg je dan extra tijd bij het maken van toetsen. Maar ik kwam er nota bene dit jaar pas achter dat ik daar recht op had!


Dit alles is ook wel een van mijn drijfveren geweest om me aan te melden voor de GMR. Ik wil op de hoogte zijn van de rechten die je hebt als leerling. En ik wil voor die rechten opkomen als ze worden geschonden!

 

Sowieso vind ik dat iedereen het recht heeft om te kunnen zeggen waar hij of zij het niet mee eens is. Elke stem moet worden gehoord. Ik had gewild dat iemand er op die manier voor mij was geweest. Iemand die mij had geholpen om meer hulp te krijgen bij obstakels waar ik tegenop liep op school. Dan waren dingen makkelijker gegaan en had ik dezelfde kansen kunnen hebben."

 

Inmiddels heb ik mezelf omhoog gewerkt van mavo naar gymnasium. Door veel te leren. Ja, ik heb echt ontzettend m’n best gedaan om te komen waar ik nu ben. En je zult het niet geloven, maar ik heb bewust gekozen voor talen! Ik heb nu zelfs Grieks. Wat ik later worden wil? In ieder geval wil ik iets gaan doen waarmee ik mensen help, zoals neurochirurg."